Het Commissariaat voor de Media legt de educatieve omroep RVU een boete op van 20.000 euro wegens ontoelaatbare reclame in de uitzendingen over Tony’s Chocolonely in het programma Keuringsdienst van Waarde.

Volgens het Commissariaat is de boete lager uitgevallen “omdat de marketing van de chocoladereep een journalistiek doel diende”.

Vanaf 2003 maakt de Keuringsdienst van Waarde televisieprogramma’s over misstanden in de cacao-industrie. Uiteindelijk resulteerde dit in het op de markt brengen van een eigen ‘slaafvrije’ chocoladereep; Tony’s Chocolonely.

Producent Maurice Dekkers van Dahl TV vindt de boete wrang: “Het is natuurlijk mooi dat erkend wordt dat de reclame-uitingen een journalistiek doel dienen, maar uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Als je reclame maakt om een van de meest mensonterende misstanden in de wereld aan de kaak te stellen krijg je een boete. Maar als je mensen naar je nieuwe musical wil lokken of volk naar je nieuwste restaurantje wil jagen, dan mag je daar zomaar een tiendelige televisieserie aan wijden.”

Keuringsdienst van Waarde-verslaggever Teun van de Keuken is verbijsterd over de boete. “We worden gestraft omdat we door middel van het programma onze chocoladereep in de markt hebben gezet. Maar dat was juist de bedoeling. We wilden bewijzen dat er een markt is voor eerlijker chocolade. Nu die markt er blijkt te zijn wordt die weer de nek omgedraaid. De producenten van slavenchocolade zullen in hun vuistje lachen over dit oordeel. De Afrikaanse cacaoboer is de dupe.”

Een 'eerlijke chocoladeletter' is sinds woensdag in wereldwinkels en een klein aantal supermarkten in Nederland verkrijgbaar. "De letter is gemaakt onder eerlijke arbeidsomstandigheden voor een faire prijs en belast het milieu niet'', aldus de 'Groene Sint', met groene mantel en mijter, bij de lancering in Amsterdam.

Met de chocoladeletter draagt de consument bij aan een beter leven van cacaoboeren in ontwikkelingslanden. Tony's Chocolonely heeft 100.000 exemplaren laten maken van de eerlijke chocoladeletters.